Gepost door: Anita | 7 juli 2008

#22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken

Voor dit laatste onderwerp van de cursus heb ik het artikel ‘Into e new world of librarianship’  gelezen van Michael Stephens. Hieronder een vrije samenvatting van wat Stephens als de belangrijkste eigenschappen van een ‘bibliothecaris 2.0’ beschouwt.

DE BIBLIOTHECARIS 2.0:

  • KIJKT VOOR DE GEBRUIKER UIT EN MAAKT DE BIBLIOTHEEK TRANSPARANT
    De bibliothecaris baseert beleidsvoorstellen voor produkten en diensten op de wensen en behoeften van de gebruiker. De gebruiker wordt zoveel mogelijk betrokken bij het ontwerpen van nieuwe ontwikkelprojecten. De bibliothecaris creëert een omgeving waarin plannen en besluiten in een open forum besproken worden en geeft respons op reacties.
  •  

  • GRIJPT HET GEBRUIK VAN WEB2.0–TOOLS AAN
    De bibliothecaris herkent hoe nieuwe diensten uitgebreid en versterkt kunnen worden door het web en hoe nieuwe diensten gecreërd kunnen worden in een klimaat van samenwerking. De bibliothecaris gebruikt Instant messaging om gebruikers te ontmoeten in hun eigen online omgeving, om weblogs en wiki’s te bouwen als middelen om de missie van de bibliotheek te bevorderen en maakt gebruik van zogenaamde API’s om content uit verschillende bronnen te combineren en gezamenlijk te presenteren om op basis hiervan een nuttige website te bouwen. Bijvoorbeeld een mash-up van verschillende lokale bibliotheken. Of MySpace-profielen creëren en deelnemen aan levendige communities waar (potentiële) gebruikers online zijn.
  •  

  • GEBRUIKT GEEN TECHNISCHE VERNIEUWING PUUR OMWILLE VAN DE TECHNIEK
    Nieuwe technologie dient pas geïmplementeerd te worden wanneer deze getoetst is aan de vraag: Komt deze op een nieuwe of verbeterde manier tegemoet aan de behoeften van de gebruiker? Creëert de technologie een zinvolle dienst om gebruikers bij elkaar te brengen op het gebied van die informatie en ervaringen waarnaar zij op zoek zijn?
  •  

  • NEEMT GOEDE EN SNELLE BESLISSINGEN
    De bibliohecaris heeft oog voor de snel veranderende wereld en bibliotheekgebruikers ten gevolge van de vooruitgang van de technologie. In het bibliotheek 2.0 denken passen geen projectenplanningen die over een hele lange periode uitgesmeerd worden
  •  

  • IS EEN TRENDSPOTTER
    Deze bibliothecaris is actief in het opsporen van nieuwe informatie en nieuws die de toekomstige dienstverlening van de bibliotheek zouden kunnen beïnvloeden.
  •  

  • BEGRIJPT WAAR HET INHOUDELIJK OVER GAAT
    De bibliothecaris begrijpt dat de toekomst van bibliotheken te maken heeft met hoe gebruikers toegang krijgen tot content, hoe zij deze gebruiken en hoe zij zelf content creëren. Content is ook het participeren van de bibliothecaris in de communcatie tussen gebruikers. Gebruikers zullen hun eigen mash-ups gaan creëren, maar ook originele webtoepassingen blijven gebruiken en mengvormen van beide creëren. Het is de taak van de bibliotheek de  bibliotheekmiddelen daarvoor aan te bieden. De bibliothecaris moet de gebruiker helpen en ondersteunen om zijn/haar eigen koers te bepalen in de beschikbare informatiestroom.



En welke attitudes scoren nu het hoogst onder bibliothecarissen? Op het weblog van WoW!ter vond ik een verslagje van een onderzoek onder bibliothecarissen van de UB Groningen.

“Het meest populair was de stelling “Ik gooi oude werkwijzen overboord als er betere zijn, ook al leken die oude werkwijzen ooit fantastisch”, gevolgd door (ex aequo) “Ik zorg dat ik op de hoogte blijf van de informatiecultuur van onze gebruikers en probeer die kennis te vertalen naar bibliotheekdiensten”, “Ik werk actief mee aan de vooruitgang van mijn bibliotheek” en “Ik geniet van de opwinding en het plezier van positieve verandering en straal dat uit naar collega’s en gebruikers”.
Op een foto in Flickr staat de populariteit van de librarian 2.0 stellingen met post it memo’s weergegeven.

Responses

  1. Goeie samenvatting, Anita! Dank.
    Wat vind jij van dit artikel nu 23 Dingen bijna is afgerond? Kan je jezelf vinden in die stellingen?

  2. Ik zat me ff in te lezen i.v.m. een reeks artikelen voor Bibliotheekblad over B2.0 en kwam je mooie samenvatting tegen. Ik vroeg me even af of dit in jullie 23D-groep nog tot discussie heeft geleid?
    grtz. Jan

  3. Ik ontdek hier pas nu jouw oefenweblog door de link van Rob. Dank je voor deze mooie samenvatting.
    Heb je ondertussen een andere weblog ?

  4. […] Bibliothecaris 2.0 04/06/2009, 9:40 am Ingedeeld onder: Uncategorized https://avlierop.wordpress.com/2008/07/07/22-bibliotheek-20-en-de-toekomst-van-bibliotheken/ En welke attitudes scoren nu het hoogst onder bibliothecarissen? Op het weblog van WoW!ter vond ik […]

  5. […] ik de samenvatting van ‘Into e new world of librarianship’ van Anita van Lierop las bedacht ik me dat het allemaal […]


Geef een reactie

Categorieën

