Gepost door: Anita | 26 juli 2008

#23: Finish Line

Finish Line, originally uploaded by andrew_mo.

Eindelijk even de tijd voor het laatste ding. Wat een geweldige ontdekkingsreis! Ik heb er veel van geleerd en leer nog steeds:  iedere zoektocht beland ik wel weer bij een nieuwe 2.0 site, een nieuwe toepassing of nieuwtjes over web2.0. Je raakt eigenlijk nooit uitgelezen of uitgekeken.

Web 2.0 stopt niet na 23 dingen. Maar de cursus gelukkig wel… want ik moet wel zeggen dat ik het ook  als een opluchting voel dat ik  na zoveel weken zwoegen alle dingen heb volbracht! De cursus kostte nogal wat tijd en energie. Dat is een ding wat zeker is.  Temeer omdat je daarbij ook een eigen weblog moet bijhouden. Maar dat maakt het wel extra leuk omdat je daarmee kunt oefenen en ervaringen kunt delen met anderen. 

Deze maanden heb ik niet alleen heel veel geleerd over web2.0 maar ook veel ideeën opgedaan over wat er allemaal nog op het gebied van bibliotheekwerk te doen valt. Ik heb het geluk dat ik nu vanuit mijn werk weer nieuwe groepen ’23dingen’ cursisten begeleid. Daardoor blijf ik er vanzelf veel mee bezig en blijf ik leren. Door de cursisten te volgen ontdek je weer meer en ik vind het leuk als ik anderen ermee kan helpen of ze er doorheen kan slepen… 

Al met al vind ik de cursus leuk, leerzaam en nuttig en ik hoop dat er nog heel veel bibliotheken aan het 23-dingen traject gaan deelnemen. Hoe meer verbreid de kennis over web2.0 hoe groter de kans dat ook bibliotheek2.0 een succes. Daarnaast denk ik dat web2.0 cursussen ook heel goed door en/of ín bibliotheken gegeven zouden kunnen worden aan alle bibliotheekgebruikers. Daarmee kun je wat betekenen voor de educatieve en maatschappelijke functie van de bibliotheek en tegelijkertijd tools introduceren waarmee je de betrokkenheid van bibliotheekgebruikers bij hun bibliotheek en hun invloed op het beleid kunt vergroten.

Responses

  1. He he, gehaald! Hartelijk gefeliciteerd hoor 🙂
    Ik moet zeggen dat je het hele prgoramma goed hebt gedaan, waarbij je eigenlijk bij elk ding een heleboel nieuwe informatie hebt aangeleverd. Goeie beschrijvingen, een net-iets-andere uitleg dan ik heb gegeven. Daar ben ik je dankbaar voor. Ik hoop dat je je weblog wel nog laat bestaan, zodat ik ook kan linken naar jouw artikelen, als dat zo uitkomt.

    Wat die programma’s betreft voor het publiek: helemaal mee eens. Het zoeken op het web, het versturen van e-mail… het zijn dingen die het grote publiek nu wel kent. Er ligt dus een groot terrein open voor RSS, blogging en socialnetworks cursussen voor het publiek. Ik zal daar binnenkort over gaan praten met de VOB. Kijken of we daar een goed aanbod voor kunnen ontwikkelen.

    Ik wens je veel succes met het coachen van je collega’s en we blijven in elk geval met elkaar in contact.


Geef een reactie

Categorieën

